Co trzeba wiedzieć o mikrorachunku?

Przedsiębiorcy są zobowiązani do śledzenia zmian w przepisach i dostosowywania się do tych, które dotyczą ich firmy. Jakiś czas temu zauważono, że pojawiają się liczne problemy związane z odprowadzaniem podatków do fiskusa. Właścicielom firm zdarzało się na przykład popełniać błędy przy zapisywaniu numeru konta. Z tego powodu powstało nowe narzędzie. Od początku 2020 roku bowiem podatnicy mają tak zwany mikrorachunek podatkowy. Co trzeba wiedzieć na jego temat? Kto ma obowiązek posiadania takiego narzędzia?

Kogo dotyczy obowiązek posiadania mikrorachunku?

Jak już wspomnieliśmy, mikrorachunek to tak naprawdę indywidualne konto bankowe. Zostało stworzone, aby uprościć odprowadzanie podatków do fiskusa wszystkim podatnikom. Klientom, którzy korzystają z naszych usług doradztwa podatkowego, tłumaczymy, że mikrorachunek jest generowany zarówno dla osób pracujących (na podstawie różnych umów), jak i dla przedsiębiorców.

Jeśli chodzi o formalności, które się wiążą z indywidualnym kontem bankowym, to nie są skomplikowane. Numer można wygenerować samodzielnie, wchodząc na stronę podatki.gov.pl. Przyda się wówczas numer PESEL albo NIP. Jeżeli zajdzie potrzeba, można się udać do urzędu skarbowego i skorzystać ze wsparcia urzędnika.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat mikrorachunku?

Użytkownicy mikrorachunku powinni wiedzieć, jakie funkcje daje to rozwiązanie. Otóż indywidualne konto bankowe służy między innymi do wpłacania kilku należności: podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), podatku od osób prawnych (CIT) oraz podatku VAT.

Narzędzie ma znaczenie w kontekście prowadzenia księgowości w firmie. Przedsiębiorcy i inny użytkownicy mikrorachunku muszą wiedzieć, że numer rachunku jest taki sam dla każdego rodzaju podatku. W związku z tym nie muszą każdorazowo weryfikować poprawności numeru konta, na które dokonują przelewu.